Ekologia  »  Aktualności  »  Rząd szykuje nowe zasady dopłat do elektryków: będzie NaszEauto dla aut dostawczych, ale co z chińskimi?

Rząd szykuje nowe zasady dopłat do elektryków: będzie NaszEauto dla aut dostawczych, ale co z chińskimi?

2025-10-13 - R. Zakrzewski     Tagi: Chińskie auta, rynek motoryzacyjny, Auta elektryczne, Dostawcze, NaszEauto
NaszEauto rozkręca polski rynek elektryków, ale apetyt rośnie w miarę jedzenia: rząd wsłuchał się w głosy ekspertów i klientów, czego efektem ma być poszerzenie programu dopłat już 20 października o nowe grupy beneficjentów i typy aut, ale też… utrzymane wsparcie dla samochodów z Chin.
Rychłe wprowadzenie wyczekiwanego od miesięcy przez branżę rozszerzenia programu NaszEauto potwierdził w rozmowie dla PAP Biznes wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.
Nowe dopłaty do elektryków 2025 - co zmienia się w programie NaszEauto?
Do tej pory program dopłat koncentrował się na samochodach osobowych dla klientów indywidualnych i prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze. W nowej edycji zapowiedziano objęcie wsparciem także innych kategorii:
  • M2 - małe busy przewożące powyżej 8 osób, z limitem dopłaty do 600 tys. zł,
  • N1 - małe furgonetki, z limitem dopłaty do 70 tys. zł,
  • w przypadku samochodów osobowych limit dopłaty pozostaje bez zmian na poziomie 40 tys. zł.
Ponadto, o dopłaty będą mogły ubiegać się teraz organizacje pozarządowe (NGO), instytucje edukacyjne, medyczne, opiekuńcze oraz parki narodowe. Wciąż nie przewiduje się jednak wsparcia dla flot korporacyjnych ze względu na warunki finansowania programu z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). 
Co z dopłatami do aut z Chin? Rząd nie widzi problemu
W ostatnich miesiącach najwięcej pytań i wątpliwości wzbudzała kwestia dopłat do elektrycznych samochodów z Chin. Regularnie pojawiają się głosy, że nie powinny one liczyć na wsparcie ze strony gospodarki Unii Europejskiej, która sama znalazła się teraz pod silną presją z ich strony.
Wiceminister Bolesta poinformował PAP Biznes, że pomysł takich restrykcji został finalnie odrzucony. - W konsultacjach społecznych bardzo mocno wybrzmiało, że praktycznie nikt nie chce takich zawężających zapisów (…) Tak więc program w tym zakresie się nie zmienił
- stwierdził wiceminister.
Oznacza to, że chińskie elektryki będą uprawnione do ubiegania się o dopłaty w Polsce, o ile spełnią pozostałe warunki programu - również te dostawcze. W tym kontekście to dobra wiadomość dla marek takich jak Maxus czy Foton, ale też na przykład… Cupry Tavascan, która przyjeżdża do nas z chińskiego Anhui. Zasady dopłat uderzające w elektryki z Państwa Środka dotknęłyby więc też modele europejskie.
Ile zostało czasu na zdobycie środków z programu NaszEauto? Jak skorzystać z dopłaty?
Ogłoszona w lutym pula środków przewidzianych na program NaszEauto wynosi około 1,2 mld zł. Do 1 października złożono 16 314 wniosków na łączną kwotę 505 mln zł - co oznacza, że zadysponowana została już blisko połowa środków.
Ze względu na tak duże zainteresowanie pojawiają się sygnały o opóźnieniach w faktycznym wsparciu finansowym. Aby usprawnić proces obsługi wniosków, NFOŚiGW planuje m.in. zatrudnienie dodatkowego personelu i optymalizację procedur decyzji. Po stronie klienta procedura nie jest trudna: jako że na uzyskaniu środków zależy samym sprzedającym auta, najczęściej cały ciężar przygotowania i wysłania niezbędnej dokumentacji biorą na siebie polscy dealerzy.
Podsumowanie najważniejszych faktów:
Zapowiadane na 20 października zmiany w programie NaszEauto 2025 przynoszą szereg dobrych wiadomości dla rynku:
  • rozszerzenie dopłat na pojazdy kategorii M2 i N1
  • objęcie wsparciem instytucji publicznych
  • brak ograniczeń dotyczących aut z importu spoza UE, w tym z Chin



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Rząd szykuje nowe zasady dopłat do elektryków: będzie NaszEauto dla aut dostawczych, ale co z chińskimi?