Ekologia » Aktualności » Zmiany w programie NaszEauto od 20 października - co się zmienia i dla kogo będą dopłaty?
Zmiany w programie NaszEauto od 20 października - co się zmienia i dla kogo będą dopłaty?
2025-10-23 - R. Zakrzewski Tagi: Chińskie auta, rynek motoryzacyjny, Auta elektryczne, Dostawcze, NaszEauto
Program NaszEauto od momentu uruchomienia cieszył się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców oraz osób fizycznych. Z dniem 20 października 2025 r. wchodzą w życie nowe zasady jego funkcjonowania - zmienia się zakres beneficjentów, rodzaje pojazdów, a także kwoty dopłat i warunki ich przyznawania. W tym artykule dokładnie opisujemy, co się zmieniło, kto może skorzystać oraz jakie są nowe limity i termin składania wniosków.
Najważniejsza informacja jest taka, że zmiany są prawie wyłącznie na plus: zwiększył się zarówno zakres beneficjentów, którzy mogą ubiegać się o dopłatę z rządowego programu, jak i samochodów, na które można dostać dopłaty - teraz sięgające nawet 600 tys. złotych!
Do tej pory z działającego od lutego 2025 r. następcy programu Mój elektryk mogły korzystać osoby fizyczne, w tym prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Co prawda nadal z dopłat wykluczone są podmioty flotowe, ale nowa forma NaszEauto zwiększa już szanse na przeznaczenie tych pieniędzy w swoim biznesie.
NaszEauto 2.0: nowe typy beneficjentów i kategorie samochodów kwalifikujących się do dopłaty
Jednym z największych zarzutów stawianych programowi NaszEauto było wykluczenie z niego samochodów dostawczych. Pod wpływem społecznej presji i rynkowego lobby w końcu się to zmieniło. W związku z tym listę beneficjentów poszerzono o podmioty wykorzystujących modele tego typu.
Oto lista nowych kategorii samochodów objętych program dopłat NaszEauto po 20 października 2025 r., wraz z maksymalną kwotą dofinansowania oraz klientów, którzy mogą z nich skorzystać:
- Pojazdy do przewozu ładunków (N1) o DMC 3,5 t: do 70 tys. zł, dla osób fizycznych, osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) oraz parków narodowych.
- Do przewozu osób (M2) o DMC 5 t: do 600 tys. zł, dla organizacji pozarządowych (NGO), parków narodowych, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych jednostek budżetowych i państwowych osób prawnych prowadzących placówki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze oraz lecznicze.
Środki można przeznaczyć na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego samochodu. Jak już informowaliśmy na początku miesiąca, rządowy program nadal dotuje również samochody wyprodukowane w Chinach.
Co ważne, formalnościami można się już zająć również po jego zakupie. Wniosek można wypełnić przez internetowy generator na oficjalnym rządowym serwisie (przy okazji aktualizacji programu jeszcze uproszczonym), ale też z praktyki wiemy już, że w obsłudze całej dopłaty chętnie pomagają specjaliści z placówek dealerskich, którym bardzo zależy na sprzedaży aut elektrycznych.
Na co uważać przy wypełnianiu wniosku o dopłatę NaszEauto
Jedyne zaostrzenie przepisów w stosunku do wersji sprzed 20 października to zniesienie premii za niski dochód, która wcześniej wynosiła 5 tys. zł. Zamieniono ją na niewątpliwie mające więcej sensu w tym kontekście podniesienie bazowej kwoty dopłaty.
Jeśli zastanawiasz się nad zakupem samochodu elektrycznego z uwzględnieniem dopłaty - zwłaszcza użytkowego - lepiej pospieszyć się z decyzją. Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta poinformował, że według danych na 1 października złożono już 16314 wniosków na kwotę 505 mln zł. Po obniżeniu puli programu o 400 mln zł do 1,2 mld zł w ramach obecnej puli, oznacza to, że jesteśmy już w połowie środków zaplanowanych do rozdysponowania do 30 kwietnia 2026 r. - mogą zostać one wykorzystane wcześniej.
Choć zmiany te to bardziej aktualizacja zasad niż rewolucja, na którą czekało wielu, to i tak warto zwrócić uwagi na pozytywy płynące z tego jednego z już nielicznych w Unii Europejskiej programów dopłat do samochodów elektrycznych.
Zmiany, które weszły w życie 20 października 2025 r. umożliwiają uzyskanie dopłaty do zakupu nowego samochodu elektrycznego większej grupie beneficjentów, wśród których znajdują się również ci rzeczywiście korzystający z takich modeli. Zeroemisyjne, nowe pojazdy w przypadku parków narodowych czy organizacji pożytku publicznego to korzyść nie tylko dla bezpośrednich użytkowników, ale i wszystkich naokoło nich - i tak powinna działać elektromobilność!
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Zmiany w programie NaszEauto od 20 października - co się zmienia i dla kogo będą dopłaty?
Podobne: Zmiany w programie NaszEauto od 20 października - co się zmienia i dla kogo będą dopłaty?
Podobne galerie: Zmiany w programie NaszEauto od 20 października - co się zmienia i dla kogo będą dopłaty?
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć

