Ekologia  »  Aktualności  »  Zmiany w programie NaszEauto od 20 października - co się zmienia i dla kogo będą dopłaty?

Zmiany w programie NaszEauto od 20 października - co się zmienia i dla kogo będą dopłaty?

2025-10-23 - R. Zakrzewski     Tagi: Chińskie auta, rynek motoryzacyjny, Auta elektryczne, Dostawcze, NaszEauto
Program NaszEauto od momentu uruchomienia cieszył się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców oraz osób fizycznych. Z dniem 20 października 2025 r. wchodzą w życie nowe zasady jego funkcjonowania - zmienia się zakres beneficjentów, rodzaje pojazdów, a także kwoty dopłat i warunki ich przyznawania. W tym artykule dokładnie opisujemy, co się zmieniło, kto może skorzystać oraz jakie są nowe limity i termin składania wniosków.
Najważniejsza informacja jest taka, że zmiany są prawie wyłącznie na plus: zwiększył się zarówno zakres beneficjentów, którzy mogą ubiegać się o dopłatę z rządowego programu, jak i samochodów, na które można dostać dopłaty - teraz sięgające nawet 600 tys. złotych! 
Do tej pory z działającego od lutego 2025 r. następcy programu Mój elektryk mogły korzystać osoby fizyczne, w tym prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Co prawda nadal z dopłat wykluczone są podmioty flotowe, ale nowa forma NaszEauto zwiększa już szanse na przeznaczenie tych pieniędzy w swoim biznesie.
NaszEauto 2.0: nowe typy beneficjentów i kategorie samochodów kwalifikujących się do dopłaty
Jednym z największych zarzutów stawianych programowi NaszEauto było wykluczenie z niego samochodów dostawczych. Pod wpływem społecznej presji i rynkowego lobby w końcu się to zmieniło. W związku z tym listę beneficjentów poszerzono o podmioty wykorzystujących modele tego typu. 
Oto lista nowych kategorii samochodów objętych program dopłat NaszEauto po 20 października 2025 r., wraz z maksymalną kwotą dofinansowania oraz klientów, którzy mogą z nich skorzystać:
  • Pojazdy do przewozu ładunków (N1) o DMC 3,5 t: do 70 tys. zł, dla osób fizycznych, osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) oraz parków narodowych.
  • Do przewozu osób (M2) o DMC 5 t: do 600 tys. zł, dla organizacji pozarządowych (NGO), parków narodowych, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych jednostek budżetowych i państwowych osób prawnych prowadzących placówki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze oraz lecznicze.
Środki można przeznaczyć na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego samochodu. Jak już informowaliśmy na początku miesiąca, rządowy program nadal dotuje również samochody wyprodukowane w Chinach.
Co ważne, formalnościami można się już zająć również po jego zakupie. Wniosek można wypełnić przez internetowy generator na oficjalnym rządowym serwisie (przy okazji aktualizacji programu jeszcze uproszczonym), ale też z praktyki wiemy już, że w obsłudze całej dopłaty chętnie pomagają specjaliści z placówek dealerskich, którym bardzo zależy na sprzedaży aut elektrycznych.
Na co uważać przy wypełnianiu wniosku o dopłatę NaszEauto
Jedyne zaostrzenie przepisów w stosunku do wersji sprzed 20 października to zniesienie premii za niski dochód, która wcześniej wynosiła 5 tys. zł. Zamieniono ją na niewątpliwie mające więcej sensu w tym kontekście podniesienie bazowej kwoty dopłaty. 
Jeśli zastanawiasz się nad zakupem samochodu elektrycznego z uwzględnieniem dopłaty - zwłaszcza użytkowego - lepiej pospieszyć się z decyzją. Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta poinformował, że według danych na 1 października złożono już 16314 wniosków na kwotę 505 mln zł. Po obniżeniu puli programu o 400 mln zł do 1,2 mld zł w ramach obecnej puli, oznacza to, że jesteśmy już w połowie środków zaplanowanych do rozdysponowania do 30 kwietnia 2026 r. - mogą zostać one wykorzystane wcześniej.
Choć zmiany te to bardziej aktualizacja zasad niż rewolucja, na którą czekało wielu, to i tak warto zwrócić uwagi na pozytywy płynące z tego jednego z już nielicznych w Unii Europejskiej programów dopłat do samochodów elektrycznych.
Zmiany, które weszły w życie 20 października 2025 r. umożliwiają uzyskanie dopłaty do zakupu nowego samochodu elektrycznego większej grupie beneficjentów, wśród których znajdują się również ci rzeczywiście korzystający z takich modeli. Zeroemisyjne, nowe pojazdy w przypadku parków narodowych czy organizacji pożytku publicznego to korzyść nie tylko dla bezpośrednich użytkowników, ale i wszystkich naokoło nich - i tak powinna działać elektromobilność!



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Zmiany w programie NaszEauto od 20 października - co się zmienia i dla kogo będą dopłaty?