Ekologia » Aktualności » Eco-driving - zasady ekonomicznej jazdy

Eco-driving - zasady ekonomicznej jazdy
2011-08-11 - P. Kozłowski Tagi: Nauka jazdy, Bezpieczeństwo, Eko, Eco-driving
Ekojazda oznacza sposób prowadzenia samochodu, który jest równocześnie ekologiczny i ekonomiczny. Ekologiczny - ponieważ zmniejsza negatywne oddziaływanie samochodu na środowisko naturalne, ekonomiczny - gdyż pozwala na realne oszczędności paliwa. Przyjmuje się, że oszczędności wynikające z ekojazdy to od 5 do nawet 25%.- mówi Zbigniew Weseli ze Szkoły jazdy Renault.
W motoryzacji powstało wiele dróg, które prowadzą do ochrony środowiska. Jedne są długie i kręte (ogniwa paliwowe), inne tylko przy optymalizacji procesów produkcji kończą się korzyściami dla środowiska (napędy hybrydowe i w pełni elektryczne). Owe drogi nie są dla wszystkich dostępne, bo na ich granicach stoją „celnicy”, którzy za korzystanie z nich każą dużo płacić. Mówiąc dosadnie - samochody na prąd są drogie. Tańszym rozwiązaniem jest montaż instalacji LPG, ale nie wszystkim się on opłaca. Istnieją jednak sposoby, które łączą oszczędność środowiska i portfela, nie wymagając wielu wyrzeczeń.
Eco-driving - to proste
Prekursorami eco-drivingu są Skandynawowie, którzy korzystają z tej techniki jazdy od ponad dziesięciu lat i uczą się jej zasad na kursach prawa jazdy. Przekłada się to na codzienny styl jazdy, wszak kierowcy z krajów skandynawskich słyną z wysokiej kultury na drodze. Nie inaczej jest w Niemczech i Szwajcarii, gdzie eco-driving jest również bardzo popularny. To zapewne niejedyny czynnik wpływający na sposób prowadzenia samochodu w tych krajach, ale na pewno bardzo znaczący.
Ekojazda oznacza sposób prowadzenia samochodu, który jest równocześnie ekologiczny i ekonomiczny. Ekologiczny - ponieważ zmniejsza negatywne oddziaływanie samochodu na środowisko naturalne, ekonomiczny - gdyż pozwala na realne oszczędności paliwa. Głównym założeniem ekojazdy jest prowadzenie samochodu w sposób płynny i świadomy - mówi Zbigniew Weseli ze Szkoły Jazdy Renault i wymienia najważniejsze zasady eco-drivingu, do których należą:
Eco-driving to nie tylko styl jazdy
Sposób prowadzenia samochodu to niejedyny czynnik wpływający na poziom zużycia paliwa. Ważne jest też dobre techniczne przygotowanie auta, zwłaszcza układu napędowego. Silnik musi być sprawny i dobrze wyregulowany, zawieszenie i hamulce nie mogą generować dodatkowych oporów toczenia - podkreśla Marcin Kalinowski, dziennikarz wortalu poradniczego moto.wieszjak.pl. Ważnym elementem eco-drivingu jest umiejętność przewidywania sytuacji na drodze. Każde zatrzymanie się i przyspieszanie to większe zużycie paliwa. Dlatego jeśli możemy, dopasujmy naszą prędkość tak, aby trafić na zielone światło - dodaje.Czynnikiem, który pomoże nam oszczędzać paliwo jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Zbyt wysokie wpłynie na zmniejszenie komfortu i przyspieszy zużywanie się elementów zawieszenia, a zbyt niskie znacząco wpłynie na spalanie. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu - to nic nie kosztuje. Równie ważne jest odpowiednie przewożenie bagażu. Po pierwsze należy opróżnić bagażnik z niepotrzebnych przedmiotów, które zwiększają masę samochodu. Bagażnik dachowy i specjalne instalacje do przewożenia rowerów powinny być demontowane natychmiast, gdy kierowca już ich nie używa, gdyż wpływają negatywnie na aerodynamikę pojazdu.Chłód pod kontrolą
W gorące dni zbawieniem dla kierowców jest klimatyzacja. Ma ona jednak znaczący wpływ na zużycie paliwa, dlatego należy z niej korzystać z umiarem. Przy prędkości do 50 km/h starajmy się - w miarę możliwości - otwierać szyby i rezygnować z chłodnego powiewu. Gdy wskazówka prędkościomierza przekroczy „pięćdziesiątkę” można zamknąć szyby, gdyż ich wpływ na aerodynamikę pojazdu wzrasta wraz z prędkością. Pamiętajmy jednak, by temperatura wewnątrz pojazdu nie różniła się o więcej niż 5°C od temperatury powietrza. Dzięki temu oszczędzimy zdrowie i pieniądze.Podstawowym celem eco-drivingu jest zmniejszenie poziomu zużycia paliwa. Korzysta z tego środowisko, bo mniej szkodliwych substancji przedostaje się do atmosfery i korzystają kierowcy, bo mniej pieniędzy wydają na paliwo. Przyjmuje się, że oszczędności wynikające z ekojazdy to od 5 do nawet 25%. Kierowcy, którzy jeżdżą zgodnie z zasadami ekojazdy, na dystansie 350 km mogą zaoszczędzić około 3,5 litra paliwa (przy założeniu 15-procentowej oszczędności wynikającej z zastosowania zasad ekojazdy na przykładzie samochodu z silnikiem benzynowym, spalającym średnio 6,7 l/100 km). Przy założeniu, że przeciętnie kierowca pokonuje rocznie 15 tysięcy kilometrów, poruszanie się zgodnie z zasadami ekojazdy daje ok. 150 zaoszczędzonych litrów paliwa - wylicza Zbigniew Weseli. Należy pamiętać, że eco-driving nie nadwyręża silnika i innych elementów napędowych. Zmiana biegów przy niskich obrotach odciąża sprzęgło, a systematyczna kontrola pojazdu pozwala na usunięcie ewentualnych usterek przed spowodowaniem przez nie większych awarii - dodaje.
Eco-driving jest coraz popularniejszy w Polsce. Wiele szkół jazdy w naszym kraju ma wśród swoich usług naukę ekologicznego stylu prowadzenia samochodu. Wyrzeczeń jest niewiele (te najbardziej uciążliwe można przecież ograniczyć), a korzyści odczujemy już przy pierwszym tankowaniu. Nie obawiajmy się, że dbanie o stan techniczny auta (przeglądy) nie pozwoli na oszczędzanie. Podstawowe badanie w Stacji Kontroli Pojazdów kosztuje około 100 zł, a ekojazda pozwala zaoszczędzić nawet 25% paliwa i znacząco poprawia bezpieczeństwo. Zacznijmy więc jeździć ekologicznie. Przecież każdego stać na oszczędzanie.
Prekursorami eco-drivingu są Skandynawowie, którzy korzystają z tej techniki jazdy od ponad dziesięciu lat i uczą się jej zasad na kursach prawa jazdy. Przekłada się to na codzienny styl jazdy, wszak kierowcy z krajów skandynawskich słyną z wysokiej kultury na drodze. Nie inaczej jest w Niemczech i Szwajcarii, gdzie eco-driving jest również bardzo popularny. To zapewne niejedyny czynnik wpływający na sposób prowadzenia samochodu w tych krajach, ale na pewno bardzo znaczący.
- przewidywanie sytuacji na drodze i planowanie jazdy tak, aby uniknąć niepotrzebnych przyspieszeń i hamowań
- jazdę na jak najwyższym biegu - przy prędkości 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub nawet piątym biegu
- hamowanie poprzez redukcję biegów, gdy pozwalają na to względy bezpieczeństwa
- niedojeżdżanie do skrzyżowania na biegu jałowym
- wyłączanie silnika, gdy postój wynosi więcej niż minutę
- rezygnację z rozgrzewania silnika przed jazdą, nawet zimą
- dbanie o poprawne ciśnienie w oponach
Eco-driving to nie tylko styl jazdy
Sposób prowadzenia samochodu to niejedyny czynnik wpływający na poziom zużycia paliwa. Ważne jest też dobre techniczne przygotowanie auta, zwłaszcza układu napędowego. Silnik musi być sprawny i dobrze wyregulowany, zawieszenie i hamulce nie mogą generować dodatkowych oporów toczenia - podkreśla Marcin Kalinowski, dziennikarz wortalu poradniczego moto.wieszjak.pl. Ważnym elementem eco-drivingu jest umiejętność przewidywania sytuacji na drodze. Każde zatrzymanie się i przyspieszanie to większe zużycie paliwa. Dlatego jeśli możemy, dopasujmy naszą prędkość tak, aby trafić na zielone światło - dodaje.Czynnikiem, który pomoże nam oszczędzać paliwo jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Zbyt wysokie wpłynie na zmniejszenie komfortu i przyspieszy zużywanie się elementów zawieszenia, a zbyt niskie znacząco wpłynie na spalanie. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu - to nic nie kosztuje. Równie ważne jest odpowiednie przewożenie bagażu. Po pierwsze należy opróżnić bagażnik z niepotrzebnych przedmiotów, które zwiększają masę samochodu. Bagażnik dachowy i specjalne instalacje do przewożenia rowerów powinny być demontowane natychmiast, gdy kierowca już ich nie używa, gdyż wpływają negatywnie na aerodynamikę pojazdu.Chłód pod kontrolą
W gorące dni zbawieniem dla kierowców jest klimatyzacja. Ma ona jednak znaczący wpływ na zużycie paliwa, dlatego należy z niej korzystać z umiarem. Przy prędkości do 50 km/h starajmy się - w miarę możliwości - otwierać szyby i rezygnować z chłodnego powiewu. Gdy wskazówka prędkościomierza przekroczy „pięćdziesiątkę” można zamknąć szyby, gdyż ich wpływ na aerodynamikę pojazdu wzrasta wraz z prędkością. Pamiętajmy jednak, by temperatura wewnątrz pojazdu nie różniła się o więcej niż 5°C od temperatury powietrza. Dzięki temu oszczędzimy zdrowie i pieniądze.Podstawowym celem eco-drivingu jest zmniejszenie poziomu zużycia paliwa. Korzysta z tego środowisko, bo mniej szkodliwych substancji przedostaje się do atmosfery i korzystają kierowcy, bo mniej pieniędzy wydają na paliwo. Przyjmuje się, że oszczędności wynikające z ekojazdy to od 5 do nawet 25%. Kierowcy, którzy jeżdżą zgodnie z zasadami ekojazdy, na dystansie 350 km mogą zaoszczędzić około 3,5 litra paliwa (przy założeniu 15-procentowej oszczędności wynikającej z zastosowania zasad ekojazdy na przykładzie samochodu z silnikiem benzynowym, spalającym średnio 6,7 l/100 km). Przy założeniu, że przeciętnie kierowca pokonuje rocznie 15 tysięcy kilometrów, poruszanie się zgodnie z zasadami ekojazdy daje ok. 150 zaoszczędzonych litrów paliwa - wylicza Zbigniew Weseli. Należy pamiętać, że eco-driving nie nadwyręża silnika i innych elementów napędowych. Zmiana biegów przy niskich obrotach odciąża sprzęgło, a systematyczna kontrola pojazdu pozwala na usunięcie ewentualnych usterek przed spowodowaniem przez nie większych awarii - dodaje.
Eco-driving jest coraz popularniejszy w Polsce. Wiele szkół jazdy w naszym kraju ma wśród swoich usług naukę ekologicznego stylu prowadzenia samochodu. Wyrzeczeń jest niewiele (te najbardziej uciążliwe można przecież ograniczyć), a korzyści odczujemy już przy pierwszym tankowaniu. Nie obawiajmy się, że dbanie o stan techniczny auta (przeglądy) nie pozwoli na oszczędzanie. Podstawowe badanie w Stacji Kontroli Pojazdów kosztuje około 100 zł, a ekojazda pozwala zaoszczędzić nawet 25% paliwa i znacząco poprawia bezpieczeństwo. Zacznijmy więc jeździć ekologicznie. Przecież każdego stać na oszczędzanie.

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Eco-driving - zasady ekonomicznej jazdy
Podobne: Eco-driving - zasady ekonomicznej jazdy




Podobne galerie: Eco-driving - zasady ekonomicznej jazdy



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter