Ekologia  »  Aktualności  »  Elektromobilność - czy świat jest przygotowany na auta elektryczne?
Nissan Leaf

Elektromobilność - czy świat jest przygotowany na auta elektryczne?

Propaganda proekologiczna, rozwój technologii elektrycznych i zacieśniające się normy emisji spalin przyspieszają nadejście nowej ery w motoryzacji - ery elektromobilności.


Nissan Leaf - reklama

Ford T zmienił na dobre oblicze naszej planety stając się podwaliną dla współczesnego systemu transportowego. Przez ponad 100 lat silniki benzynowe i spalinowe upowszechniły się w naszym życiu, a całość infrastruktury drogowej była przygotowywana z uwzględnieniem potrzeb posiadaczy tego typu pojazdów. Czasy się jednak zmieniają. W historii motoryzacji otwiera się nowy rozdział, do którego kluczem staje się stwierdzenie elektromobilność. Firma konsultingowa J.D. Power Automotive Forecasting zakłada, iż do 2020 roczna sprzedaż pojazdów elektrycznych wyniesie 2 mln sztuk. Specjaliści z banku HSBC idą w swoich prognozach o wiele dalej, sugerując iż liczba ta może wynosić nawet 9 mln pojazdów rocznie. 

Może  się to wydawać niewielką liczbą w porównaniu do 61 mln pojazdów z silnikiem benzynowym lub Diesla, które zostały sprzedane w 2009 na całym świecie. Jednak właściwą wartością do porównania powinna być ilość elektrycznych pojazdów sprzedawanych dziś, a wynosi ona zaledwie 5 tys. sztuk rocznie.   Wszystkie znaczące marki szukają własnego sposobu na elektryczny samochód. Pojawiają się więc koncepcje w pełni elektryczne (m.in. Nissan Leaf, Mitsubishi i-MIEV, Chevrolet Volt, Audi e-Tron) jak i również dziesiątki hybryd. Olbrzymia większość firm koncentruje się na dostarczeniu elektrycznego pojazdu i usprawnieniu jego rozwiązań technicznych. A co z innymi elementami?
Chevrolet na przykład  zdecydował się na razie na sprzedaż modelu Volt tylko na wybranych rynkach amerykańskich. Wynika to z prostego faktu, iż nie wszystkie stany i kraje są przygotowane pod względem infrastruktury na przyjęcie pojazdów elektryczny. Ponadto pozostają jeszcze kwestie ekonomiczne i socjologiczne.

Mitsubishi i-MiEV - testy w Amsterdamie

Aktualnie marketing większości firm oferujących samochody elektryczne krąży wokół dobowego zasięgu. Oznacza to, iż pojazd elektryczny jest z natury pojazdem miejskim ładowanym w domu w ciągu nocy. A co jeśli zajdzie potrzeba nocnego wyjazdu?Niektórzy optują za systemem specjalnych stacji, które będą oferowały naładowane baterie, które w relatywnie krótkim czasie będą wymieniane. Jedna z firm oferujących takie rozwiązanie powstała w USA. Nosi nazwę Better Place i wydaje miliony na rozwój takich punktów wymiany baterii.

Chevrolet Volt - jazda testowa

Aktualnie testy prowadzone są w Tokio. Firma zamierza wejść z komercyjną ofertą do Izraela i Danii, a w przyszłości do Australii, Chin i USA. Poza tego typu inicjatywami i pojazdami plug-in pozostaje jeszcze najbardziej popularne, a jednocześnie najmniej elektryczne rozwiązanie, czyli hybryda.Jednak, jak wykazuje analityk Sam Jaffe z IDC Energy Insights, wprowadzenie elektromobilności nie jest tylko kwestią finansową i technologiczną. "To wielki eksperyment antropologiczny. Oczywiście ma on swoje wady, ale ma również zalety. Wymaga jednak wyzerowania pewnej mentalności, a to, jak ten proces się rozwinie, będzie stanowiło o tym kto wygra ten wyścig" mówi Jaffe.


Audi e-Tron Concept - oficjalne video

Wszystko wskazuje na to, iż będziemy świadkami walki, która doprowadzi do zmiany aktualnego układu sił w gospodarce światowej, opartej o wydobycie, transport i przetwórstwo ropy naftowej. Jednak nie będzie to tylko walka między lobbystami, czy firmami oferującymi stosowne technologie, ale również będzie to proces zmiany poglądów i przyzwyczajeń ludzi, które ukształtowały się przez ostatnie 100 lat.



źródło: Automotivenews, informacja: Mototarget; video: MotoTUBE

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Elektromobilność - czy świat jest przygotowany na auta elektryczne?

Newsletter
Galerie zdjęć