
"Mój elektryk" to teraz "NaszEauto". Oto jakie są nowe zasady programu i jak się ubiegać o dopłatę do auta elektrycznego
3 lutego wystartował oficjalnie program "NaszEauto", wcześniej roboczo nazywany "Mój elektryk 2.0". To głośno zapowiadany pomysł nowego rządu na dotacje do zakupu auta elektrycznego. Zobacz, ile możesz zyskać, jak się ubiegać o pieniądze na zakup oraz czy opłaca się brać udział w tym nowym programie.
Pierwszy program dopłat do samochodów elektrycznych "Mój elektryk" zakończył się w wakacje 2024 r., gdy wydano cały przewidziany na niego budżet w wysokości blisko miliarda złotych. Starczył on na wsparcie rejestracji około 25 tys. nowych elektryków na polskich drogach. Wtedy dotacje się skończyły, ale teraz powracają - w nowej formie i z nową nazwą.
28 stycznia na wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta ogłosił nowy program o nazwie "NaszEauto" i jego warunki. Celem rządowej inicjatywy, która wcześniej już zdążyła zaistnieć w powszechnej świadomości jako "Mój elektryk 2.0", jest niezmiennie dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego samochodów elektrycznych i wsparcie w ten bezpośredni sposób rozwoju polskiej elektromobilności.
"NaszEauto" - kto może skorzystać i ile na tym zyska?
Nowy program adresowany jest do osób fizycznych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, a dofinansowanie dotyczy nowych aut elektrycznych. Jako takie ustawodawca rozumie egzemplarze o przebiegu do 6000 km, które przed zakupem nie były rejestrowane, lub miały tak zwane "tablice rejestracyjne profesjonalne" (czyli białe z zielonymi znakami - w przyrodzie bardzo rzadko spotykane). Maksymalna wartość dofinansowanego pojazdu wynosi 225 tys. zł netto (bez VAT-u).
Bonifikata w ramach programu "NaszEauto" wynosi maksymalnie 40 000 zł, przy czym słowo maksymalnie jest tutaj kluczowe, bo do uzyskania takiego wsparcia potrzeba spełnić szereg wymogów, uwarunkowanych Twoimi zarobkami i chęcią oddania starego auta na złom. Opcje przedstawiają się następująco:
- Jesteś osobą fizyczną i chcesz kupić samochód elektrycznych: możesz zyskać do 40 tys. zł. Na tę kwotę składa się ewentualna premia za zezłomowanie poprzednio użytkowanego, spalinowego auta - 10 tys. zł, premia dla osób o niskich zarobkach (za taki rząd uważa osoby, których roczny dochód nie przekracza 135 tys. zł brutto, czyli do 7999 zł miesięcznie na rękę) - 11 250 zł, i na końcu bezpośrednie dofinansowanie zakupu - pozostałe 18 750 zł.
- Jesteś osobą fizyczną z kartą dużej rodziny i chcesz kupić samochód elektryczny: możesz zyskać do 40 tys. zł, przy czym na tę kwotę składa się aż 30 tys. zł bazowej kwoty wsparcia na zakup, a premie za zezłomowanie auta spalinowego oraz za niski dochód wynoszą po 5 tys. zł.
- Jesteś osobą fizyczną, ale samochód elektryczny chcesz finansować przez leasing lub wynajem: możesz zyskać do 40 tys. zł. Bezpośrednie dofinansowanie wynosi 30 tys. zł, a premie za zezłomowanie auta spalinowego i za niski dochód wynoszą po 5 tys. zł.
- Jesteś osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i chcesz kupić samochód elektryczny: możesz zyskać do 40 tys. zł, z czego 10 tys. zł w formie premii za zezłomowanie poprzedniego auta spalinowego, a 30 tys. zł w formie bezpośredniego dofinansowania.
- Jesteś osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i chcesz finansować samochód elektryczny przez leasing lub najem długoterminowy: możesz zyskać do 40 tys. zł, z czego 10 tys. zł w formie premii za zezłomowanie poprzedniego auta spalinowego, a 30 tys. zł w formie bezpośredniego dofinansowania.
Jak ubiegać się o dotację z programu NaszEauto?
Zależnie od tego, czy samochód chcesz kupić, czy finansować którymś z dostępnych narzędzi, proces wygląda następująco:
Dla osób kupujących samochód elektryczny:
- Kup samochód
- Zarejestruj i ubezpiecz go
- Wypełnij formularz wniosku o dotację online z pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie dostępnego na stronie https://gwd.nfosigw.gov.pl
- Odbierz decyzję i, w przypadku przyznania, wypłatę środków.
Dla osób finansujących auto elektryczne przez leasing lub wynajem długoterminowy:
- Podpisz umowę
- Dokonaj wpłaty wstępnej
- Podpisz protokół przekazania samochodu do używania
- Zarejestruj go na korzystającego lub firmę leasingową/wynajmującą oraz ubezpiecz (ważne: w przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą polisa musi wskazywać, że samochód przeznaczony jest do celów zarobkowych, alternatywnie ubezpieczonym musi być działalność - nie osoba fizyczna)
- Wypełnij formularz wniosku o dotację online z pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie dostępnego na stronie https://gwd.nfosigw.gov.pl
- Odbierz decyzję i, w przypadku przyznania, wypłatę środków.
Wnioski można składać online już od 3 lutego 2025 r. i będą przyjmowane do 30 czerwca 2026 r. Łącznie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma do wydania w tym programie 1,6 miliarda zł, co w praktyce przekłada się na przyczynienie do rejestracji w tym czasie co najmniej 40 tysięcy aut elektrycznych na polskich drogach. Czy tak się stanie? To omawiamy w naszej opinii o programie "NaszEauto" - sygnał końca Zielonego Ładu.
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
"Mój elektryk" to teraz "NaszEauto". Oto jakie są nowe zasady programu i jak się ubiegać o dopłatę do auta elektrycznego









