Strefy Czystego Transportu w kolejnych trzech miastach w 2025 r. Prezydent zdecydował
Jak informuje Polska Agencja Prasowa, prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Ustawy o elektromobilności. W praktyce oznacza to, że już od 1 stycznia 2026 r. Strefy Czystego Transportu będą musiały obowiązywać w czterech polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu.
Największa nowość w przepisach polega na tym, że o ile dotychczas Ustawa o elektromobilności dawała możliwość lokalnym władzom stworzenia Stref Czystego Transportu, teraz nakłada taki obowiązek na włodarzy miast o populacji przekraczającej 100 tys. mieszkańców, w których wykazane zostało średnioroczne przekroczenie dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu (NO2) ustalonego na 40 µg/m3.
W takim przypadku władze będą zobowiązane wprowadzić strefę 1 stycznia kolejnego roku od momentu otrzymania informacji o przekroczeniu norm od Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Polskie miasta będą same decydować o panujących w niej zasadach: zakresie terytorialnym czy nawet samochodów dopuszczanych do wjazdu w to miejsce.
W najnowszej ocenie skutków regulacji (OSR) projektu ustawy wskazano, że na tę chwilę oprócz Warszawy norma ta jest przekraczana jeszcze w Krakowie, aglomeracji katowickiej i Wrocławiu. Zwrócono również uwagę, że wyniki te nie zmieniały się w ostatnich latach.
W praktyce oznacza to, że jeśli sytuacja się utrzyma, to już od 1 stycznia 2026 r. w Polsce wzbudzające nieustające kontrowersje Strefy Czystego Transportu teraz będą mogły emocjonować już nie w jednym, a czterech punktach na mapie Polski. Przypomnijmy jednak, że przepisy nawet w obecnej formie nie przewidują obecności tych stref na zawsze: zgodnie z prawem obostrzenia będzie można znieść pod warunkiem, że przez w miastach z wprowadzonym rozwiązaniem nie zostanie zanotowane przekroczenie norm przez trzy kolejne lata. Wiele się tu jeszcze może zdarzyć…
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.